Fit

Jak być fit w czasach kwarantanny?

Data: 26.04.2020 Autor: Patrycja

Stało się, dosięgła nas pandemia COVID-19. Musimy dostosować się do ogólnie przyjętych działań, a więc izolować się w domu. Co prawda narzucone obostrzenia poluzowano, ale mimo wszystko nadal musimy mieć się na baczności. Obecną sytuację można obrócić na swoją korzyść, a nadmiar czasu wykorzystać. Jest to doskonała okazja, aby w domowych warunkach rozpocząć zdrowy styl życia.

Trochę ruchu nie zaszkodzi

W latach 90 panował szał na kasety VHS z nagranymi lekcjami fitness. Filmy odtwarzało się w domu. Zakładało się body, obcisłe getry i ćwiczyło przed telewizorem razem z instruktorem. Z racji tego, że siłownie i kluby fitness na razie pozostają zamknięte, podobne nagrania przeżywają swój renesans. Różnicą jest to, że dzisiaj w dobie internetu, najczęściej odtwarzamy je w sieci, za pośrednictwem serwisu Youtube. Takich filmów jest mnóstwo. Instruktorzy, trenerzy personalni i tancerze oferują zajęcia online, a my możemy z nich korzystać. To pierwszy krok do tego, aby wnieść więcej aktywności fizycznej do naszego życia lub jeśli dotychczas korzystaliśmy z takiej formy zajęć, aby ją kontynuować. Ruch to zdrowie i wcale nie jest powiedziane, że nie możemy być aktywni, nie wychodząc z domu.

Sprawdzone, proste sposoby

Warto pomyśleć nad zmianą swoich nawyków żywieniowych. Ciągłe siedzenie w domu sprzyja stanom depresyjnym, a co za tym idzie coraz częstszemu sięganiu po słodycze. Jeśli już naprawdę mamy ochotę na coś słodkiego, nie musimy sobie tego odmawiać. Wystarczy wysokokaloryczne składniki zamienić na te, które zawierają tych kalorii mniej. Smak często pozostaje ten sam, nie rezygnujemy z chwili przyjemności, a nie musimy martwić się o obwód naszej talii.

Prawdziwym hitem jest olej kokosowy, wytwarzany z miąższu orzecha kokosowego. Jest bezzapachowy, ma konsystencję masła. 90% jego składu stanowią kwasy tłuszczowe, pozostałe 10% stanowią nienasycone kwasy tłuszczowe oraz witaminy i minerały. Dlaczego polecany jest w trakcie odchudzania? Ponieważ jego regularne spożywanie może przyczynić się do zniwelowania tkanki tłuszczowej. Jest znacznie zdrowszy od zwykłego oleju, jedna łyżka zawiera tylko 90 kcal. Można stosować go do smażenia, pieczenia, a nawet... wybielania zębów.

Fani napojów słodzonych powinni zdecydować się na opcję zastępczą: wodę niegazowaną bądź soki własnej roboty. Powinniśmy pić jak najwięcej wody niegazowanej w ciągu dnia, najlepiej 1, 5 litra dziennie. Woda to nie tylko źródło ważnych dla organizmu minerałów, ale też świetny regenerator dla naszego kręgosłupa. Krążki międzykręgowe składają się głównie z wody, trzeba je więc ciągle nawadniać. Jeśli nie będziemy o tym pamiętać, częściej będziemy narzekać na bóle pleców.

Jeśli chodzi o domowe soki owocowe, niezastąpioną opcją szczególnie w dobie pandemii, są naturalne soki energetyczne. W sokowirówce bądź urządzeniu typu smoothie shaker wystarczy zmieszać takie składniki jak: burak czerwony, pomarańcza, seler naciowy, marchew i kawałek świeżego korzenia imbiru. To prawdziwa dawka energii!

Nowe menu — przykładowe przepisy

Zwolennicy babeczek mogą się zdziwić. No bo jak zastąpić najważniejszy składnik czekoladowych muffinek? Czekoladę w tym przypadku zastąpi kakao i... czerwona fasola. Zamiast cukru możemy użyć dowolnej, naturalnej substancji słodzącej, na przykład miodu lub syropu klonowego. Takie babeczki są niezwykle wilgotne, kruche i po prostu pyszne. Znajdą swoich amatorów nie tylko wśród osób liczących swoje kalorie, ale także wśród alergików. Można podawać je dzieciom. Nieraz słyszy się o tym, jak to rodzice chcą ograniczyć spożywanie słodkości przez swoje pociechy. Jak widać, małym podstępem można zaserwować dzieciakom zdrowy podwieczorek.

Innym przepisem fit jest daktylowe brownie. To amerykańskie ciasto, którego bazą jest gorzka czekolada, cukier i jajka, jest bardzo ciężkie i kaloryczne. W tym wypadku powyższe składniki można zastąpić zdrowszymi zamiennikami np. daktylami. Ciasto będzie równie słodkie, ale będzie to zasługa naturalnych owoców, które zawierają w sobie mnóstwo potasu i żelaza.

Czekolada
Kokos