Lifestyle

Po co nam potas w organizmie? 6 ważnych powodów

Data: 30.08.2020 Autor: Patrycja

Potas - każdy coś słyszał, niejedna osoba suplementuje, jednak, gdy przychodzi do konkretów, wiedza na jego temat kończy się na pomidorach i bananach. Co tak naprawdę robi potas i dlaczego jest tak ważny?

Wielozadaniowość potasu

Śmiało można umieścić go w TOP 3 najważniejszych pierwiastków dla życia. Znajduje się niemal w każdym zakątku organizmu: w komórkach, we krwi oraz w limfie i z łatwością odżywia te rejony oraz usuwa z nich, co zbędne.

Zasługi potasu wpływające na prawidłowe funkcjonowanie organizmu:

  1. Dotlenia mózg, dzięki czemu układ nerwowy sprawnie działa
  2. Kontroluje pracę nerek i wpływa na prawidłowe funkcjonowanie gospodarki wodnej
  3. Utrzymuje ciśnienie krwi na optymalnym poziomie
  4. Pobudza wydzielanie insuliny
  5. Wpływa na sprawność i napięcie mięśni
  6. Uczestniczy w spalaniu białek i węglowodanów

Wszechobecność potasu jest niezaprzeczalna, a jego wpływ na organizm nieoceniony. Nie da się bez niego prowadzić zdrowego trybu życia. Zarówno niedobór jak i nadmiar tego pierwiastka niesie wiele zagrożeń.

Objawy niedoboru potasu:

  • obrzęki kończyn,
  • wysokie ciśnienie krwi,
  • nieregularna praca serca,
  • zmęczenie,
  • nerwowość,
  • skurcze mięśni,
  • drżenie lub mrowienie ciała.

Skutki nadmiaru potasu:

  • nieprawidłowa praca nerek (nagromadzenie jonów pierwiastka w nerkach),
  • zaburzenie pracy serca,
  • apatia,
  • drgawki, skurcze,
  • wrzody żołądka,
  • hiperinsulinizm, czyli nadmierne wydzielanie insuliny przez trzustkę.

Warto zaznaczyć, że trudno jest dostarczyć zbyt dużo potasu wraz z pożywieniem, ponieważ jego nadmiar jest usuwany wraz z moczem. U zdrowych osób nie powinno być zatem kłopotu z pozbyciem się nadwyżki. Inaczej sprawa wygląda z nieprzemyślanym przyjmowaniem suplementów oraz w przypadku zaburzeń pracy nerek- wtedy akumulacja pierwiastka w organizmie może prowadzić do poważnych dysfunkcji pracy serca.

Jakie produkty stanowią główne źródło potasu?

Zbilansowana dieta to podstawa prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wszelkie witaminy, minerały czy pierwiastki należy najpierw dostarczać z pożywienia, a po suplementy sięgać tylko w ostateczności (np., gdy występują nietolerancje danych pokarmów). Dorosły człowiek powinien dostarczać ok. 2000-3000 mg potasu na dobę. Nie potrzeba wielu wyrzeczeń, by jedzenie było dobrym źródłem tego pierwiastka - znajdziemy go w większości produktów (oprócz tych z grupy cukrów i tłuszczów). Warto skupić się na przygotowaniu posiłków z produktów które mają go najwięcej.

Najwięcej potasu mają między innymi:

  •  soja
  • fasola biała
  • soczewica czerwona
  • suszone owoce
  • chrzan
  • liście pietruszki
  • ziemniaki
  • kasza gryczana
  • cielęcina
  • groszek
  • banany
  • pomidory
  • pomarańcze
  • jabłka
  • jaja
  • migdały
  • wiórki kokosowe
  • mak
  • kakao
  • seler
  • kiwi
  • awokado

Komu jest trudniej uzupełniać potas?

Mimo, że jest w czym wybierać, chcąc utrzymać prawidłowy poziom potasu w organizmie, to szczególnie uważne powinny być osoby przyjmujące leki na serce, preparaty moczopędne oraz leczący się na nadciśnienie za pomocą tabletek. Długotrwałe stosowanie tych środków może znacznie utrudnić przyswojenie potasu, ponieważ będzie on wydalany razem z moczem. Wszelkiego rodzaju sposoby na detoks, oczyszczanie oraz zaburzenia objawiające się biegunkami lub częstymi wymiotami, również nie sprzyjają odżywianiu organizmu w potrzebne elementy.

Nic co życiodajne, nie jest błahe

Potas znajduje się w niekwestionowanej czołówce najbardziej istotnych pierwiastków. Jeśli organizm cierpi, a my nie możemy znaleźć powodów ciągłego zmęczenia, skurczów mięśni czy obrzęków, warto udać się na badania i poznać swój poziom potasu. Często przyczyn niepożądanych dolegliwości szukamy nie tam, gdzie trzeba, nie mając świadomości, że niedobór czy nadmiar konkretnych mikro i makroelementów może całkowicie zawładnąć naszym funkcjonowaniem. Warto również pamiętać o rozsądku i wszelkie czynności na drodze do równowagi organizmu konsultować z lekarzem. Nie dajmy się zwieść opiniom, że to tylko nic nie znaczący niedobór czy przemęczenie, które przejdzie po stresującym okresie. W końcu stawką jest zdrowie. Wyższej nie ma.

Potas
Zdrowe odżywianie
Minerały